Fixing Garden intends to create a new landscape and restore real space by repairing a vacant house and its external space.

The project began with research to collect "garden-like situations" from non-garden places, such as distinctive terrain by volcanic islands, artificial suburban environments, and tropical scenery. The research results (photographs, texts, and objects) are laid out in an imaginary land in 3DCG space as information accompanied by coordinates.

The intervention target of the project is a vacant farmhouse in Asahi-machi, Toyama Prefecture, where serious depopulation is progressing. This problem still needs to be solved in Japan. The fictional land in 3DCG, called "Proto-Garden," is in a quasi-homomorphic relationship with this target site. The Proto-Garden serves as an experimental ground where constantly introduced "garden-like situations" interact with the existing framework of vacant houses, waste materials, and surrounding environments. Abstract figures with their colors are adaptations of infrastructure, mountain ranges, hidden tourist attractions, geological information, and memories.

The Proto-Garden works as instructions for fixing the vacant house and the garden to reality, mainly focusing on reduction strategies, window design, zoning policies, setting walking routes, positioning and sizing external objects, and planting plans. This model will also reflect the garden created in real space, and its changes over time will be recorded. Due to this feedback loop, Proto-Garden becomes a fictional garden that grows and transitions like vegetation. Here, the boundary between the garden and architecture, i.e., window details, forms.

The ultimate goal of this project is to design and construct an actual architecture and landscape. Simultaneously, the continuously updated Proto-Garden becomes a significant outcome since this project is intended to be a new viewing experience based on the instantaneity of the actual and fictional garden.

記録の庭(Fixing Garden)は、庭の制作を通して、フィクショナルな風景の創造と実空間の回復を同時に試みるプロジェクト。

このプロジェクトは日本の火山島特有の風景や南国の島々の植生、都市郊外の人工的な環境といった「庭でない場所」から「庭のような状況」を収集するリサーチからはじまった。リサーチ結果である写真・テクスト・オブジェクトは、座標系をともなった情報として3DCG空間の架空の土地にレイアウトされる。

このプロジェクトは、過疎化が進む日本の富山県下新川郡朝日町に立地する元農家の空き家を介入対象としている。私たちがプロトガーデン(Proto-Garden)と位置付けている3DCG上の架空の土地は、この現実の土地といわば準同型の関係にある。プロトガーデンは、絶えず投げ込まれる「庭のような状況」が、空き家の架構・廃棄物・周辺環境といった既存の諸条件と相互反応を引き起こす実験場となる。インフラや山脈、知られざる観光スポット、地質学的な情報や記憶といったものは、ここでは固有の色彩をもった抽象的な形象として翻案されている。

プロトガーデンは現実の空き家改修(おもに減築の方向性、開口部の設計、ゾーニングの方針)および庭の制作(ルートの設定、オブジェクトの位置とサイズ、植栽計画)の指示書となり、さらに、改修計画の更新はプロトガーデンに再びフィードバックされる。このフィードバック・ループによって、プロトガーデンは植生遷移のごとく成長するフィクショナルな庭となる。庭と建築の境界、すなわち窓のディテールはここで生成する。

本プロジェクトは現実の建築と庭の制作を最終目標としている。だが同時に、その途上で更新され続けるプロトガーデン(3DCGアニメーション)そのものが、ひとつの重要な成果物となる。本プロジェクトが想定しているのは、架空の土地からレンダリングされるフィクショナルな庭と現実の庭を同時に鑑賞する、新たな庭の経験だからだ。

Project Details

Project Overview

Name Fixing Garden

Year 2022-

Material a vacant house, garden, video

Work Asako Fujikura + Takahiro Ohmura

Music ermhoi

Graphic design Hirotaka Honjo

Grant THE PROJECT TO SUPPORT EMERGING MEDIA ARTS CREATORS (Agency for Cultural Affairs, Government of Japan)

Previous
Previous

Impact Tracker

Next
Next

Trans-prompt